Jako kierowcy bardzo się martwimy, gdy samochód ma problemy, zwłaszcza gdy przy skręcaniu wspomaganie kierownicy wydaje dźwięki.
Należy koniecznie spróbować zapobiec problemom z bezpieczeństwem pasażerów i ewentualnym awariom poprzez wykrycie tych dziwnych dźwięków. Dlatego w tym artykule opowiemy o przyczynach tych odgłosów podczas kręcenia kierownicą.
Co to jest układ kierowniczy?
Układ kierowniczy to urządzenie odpowiedzialne za poruszanie przednimi kołami, które kierują i prowadzą samochód. Poprzez kierownicę kierowca manewruje drążkiem kierowniczym, który jest wbudowany w skrzynię kierowniczą, aby obracać koła.
Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów kierownic:
- Hydrauliczny układ kierowniczy.
- Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy.
- Elektryczny układ kierowniczy.
Gdy układ wspomagania generuje hałas, prawdopodobnie doszło do zużycia jego elementów.
Dlaczego układ kierowniczy hałasuje, gdy obracam kierownicą?
Dźwięki wspomagania układu kierowniczego podczas obracania kierownicą występują z następujących powodów:
Hałas przy obracaniu kierownicą
Może to być spowodowane niskim poziomem płynu kierowniczego, pamiętajmy, że pompa układu kierowniczego odpowiada za zapewnienie ciśnienia w układzie. Jeśli w obwodzie hydraulicznym nie ma płynu, pompa będzie tworzyć pęcherzyki powietrza, a każde wewnętrzne koło zębate będzie wydawać warczący dźwięk. Ten dźwięk może być wytwarzany przez wlot pompy, ponieważ jest on nieszczelny, z powodu pęknięć, lub uszkodzonych uszczelek. Nie lekceważ tego sygnału, ponieważ może on prowadzić do wypadku. O takim incydencie przeczytasz w infowodzislaw.pl
Wibracje kierownicy
Gdy kierownicę trzeba obracać z wysiłkiem lub wibruje, może to być usterka amortyzatora lub pompy układu kierowniczego. Sytuacja ta może być nieco niepokojąca dla kierowcy, gdyż brakuje precyzji przy skręcaniu kierownicą.
Stukanie w układzie kierowniczym
Gdy podczas obracania kierownicą słychać odgłosy stukania, możliwe, że uszkodzony jest wspornik wahacza poprzecznego.
Piszczący odgłos przy obracaniu kierownicą
Innym dziwnym odgłosem podczas kręcenia kierownicą jest pisk, który jest spowodowany złym stanem przegubów homokinetycznych lub wałów osi.
Odgłos uderzenia podczas obracania
Podczas zmiany kierunku jazdy słychać tępy szum dochodzący z przodu amortyzatorów.
Hałas przy niestabilnym obrocie koła
Podczas skręcania kierownicą słychać, że opony ciągną, co oznacza, że koła są zużyte asymetrycznie.
Odgłos stukania
Ten rodzaj hałasu jest odczuwalny podczas obracania kierownicą, ponieważ w przegubie drążka kierowniczego jest zbyt mało smaru.